Tips & adviezen

Handige informatie voor jou en je gezin

Tips voor je zwangerschap, bevalling en kraamperiode

Als je een kindje krijgt komt er veel informatie op je af. Je hebt vast allerlei vragen en er zijn veel keuzes om te maken. Keuzes tijdens de zwangerschap, de bevalling en de eerste dagen met je pasgeboren baby. Wij delen graag onze beste tips en adviezen.

  • Zorg dat je genoeg drinkt
    Vocht is niet alleen belangrijk voor jou maar ook voor de groei van je kindje. Bovendien helpt het tegen duizeligheid en obstipatie (verstopping van de darmen). Drink dus voldoende, maar liever niet te veel koffie en cola. Cafeïne is niet zo goed voor de kleine. Alcohol drink je natuurlijk helemaal niet.
  • Maak je niet druk om je gewicht
    Je gewicht verandert als je zwanger bent. Bij elke vrouw gaat dat anders. Er is niet te voorspellen hoeveel je zult aankomen en hoe snel dat gaat. Maak je hier niet druk om en probeer zeker niet om af te vallen. Je hebt de voedingsstoffen nu hard nodig!
    Zolang je gezond eet komt het allemaal goed. De verloskundige kan je hier ook in geruststellen of adviseren.
  • Eten tijdens de zwangerschap
    Sommige producten kan je beter laten staan als je zwanger bent. Vooral rauwe producten: rood vlees of rauwe vis, rauw ei (ook opgeklopt eiwit) en kaas waar ‘au lait cru’ op staat. Gerookte vis/vlees is ook niet veilig, tenzij je het verhit. Van leverworst en paté mag je 1 boterham per dag. En ook drop eet je liever niet te veel, maximaal 3 per dag
  • Voorbereiden op de bevalling
    Met een zwangerschapscursus krijg je tips voor tijdens de bevalling. Denk aan ademhalingstechnieken, uitleg over pijnbestrijding en informatie over hoe een bevalling precies verloopt. Zo ben je goed voorbereid.
  • Focus op je ademhaling tijdens de weeën
    Weeën kunnen veel pijn doen. Door de pijn houden sommige vrouwen hun adem in, of ze gaan hyperventileren. Probeer om je ademhaling te controleren door diep in je buik adem te halen. Lukt dit niet meer, dan kun je ‘puffen’: je haalt diep adem en blaast uit in kleine pufjes. Zorg dat je tussen de weeën door weer rustig ademhaalt.
  • Blijf in beweging
    Het is niet nodig om bij de eerste weeën in bed te gaan liggen. Probeer, zolang dat lukt, afleiding te zoeken. Dat leidt af van de pijn en als je staat of loopt helpt de zwaartekracht een handje om de bevalling vlotter te laten verlopen.
  • Denk na over hoe je wil bevallen
    Op tv bevallen vrouwen meestal in bed. Maar er zijn meer opties. Je kunt kiezen voor een bevalling in een speciaal bevalbad. Of zittend op een baarkruk. Lees je in over de mogelijkheden en kies waar jij je prettig bij voelt.
  • Voor de partner
    Als partner ben je de rots in de branding voor je vrouw tijdens de bevalling. Blijf zelf rustig en steun haar zoals ze vraagt, ook al reageert ze misschien boos door de pijn. Help haar met ademhalingsoefeningen en moedig haar aan. Spreek van tevoren af wat jij doet als jullie baby in het ziekenhuis niet bij mama kan blijven: ga jij met de baby mee, of blijf je bij je partner?
  • Vraag niet teveel van jezelf
    Na een bevalling heeft je lichaam tijd nodig om te herstellen. Daarbij moet je wennen aan een nieuw ritme met je kindje. Het is logisch dat je moe bent, snel emotioneel wordt en fysiek minder kan. Je hoeft niet zo snel mogelijk uit bed te komen of buiten te wandelen. Luister naar je lichaam.
  • Plan het bezoek goed
    Iedereen wil je baby komen bewonderen. Maar al dat bezoek kost veel energie. Je mag gerust ‘nee’ zeggen tegen mensen, of ze vragen om later terug te komen. Je bent net bevallen, je hoeft nu niet beleefd te blijven. Ook als bezoek er is mag je ze elk moment vragen om weer weg te gaan, bijvoorbeeld omdat je even wil slapen of in rust je kindje wil voeden. Vind je dit lastig? Vraag de kraamverzorgende om je hierbij te helpen.
  • Geen stress over borstvoeding
    Borstvoeding is best spannend. Jij en je kindje moeten het nog leren en je melkproductie moet op gang komen. Een pasgeboren baby drinkt vaak kleine beetjes. Daar hebben ze genoeg aan, ook al lijkt het weinig. Als het niet goed lukt kan onze lactatiekundige langskomen om je te helpen.
  • Houd eten en drinken binnen handbereik en op voorraad
    Het is fijn om eten en drinken op voorraad te hebben. Haal bijvoorbeeld fruitrepen en vries wat maaltijden in zodat je niet hoeft te koken. Als je even met je kindje gaat zitten, bijvoorbeeld om te voeden, is het fijn een fles drinken en wat te eten bij je te hebben. Als je dan wat langer blijft zitten heb je altijd iets binnen handbereik.
  • Vertel het als je ergens mee zit
    De kraamverzorgende is er niet alleen voor de medische ondersteuning, maar ook voor de emotionele. Twijfel je ergens over? Zit iets je dwars? Geef het aan! Ook als het met de kraamverzorgende zelf te maken heeft. We stellen je graag gerust of gaan met je in gesprek over hoe het anders kan.

Ook interessant

Downloads

Hier vind je handig overzicht van alle downloads, denk aan uitzetlijsten maar ook bijvoorbeelde de voorwaarden

Lees meer
Zwanger koppel hartje

Bevallen

Nog even en dan ben je zover. Maar wat moet je verwachten van je verwachting?

Lees meer
Blij koppel

Intake

Voor de kraamperiode bespreken we je verwachtingen en wensen. We leggen je hier uit hoe dat gaat.

Lees meer